~~ SiLkY He@Rt ~~

Hatiku Selembut Sutera...

Deik-detik melahirkan Hayyan ke dunia (Part II)


3 April 2012 (Selasa) :

Mcm biasa tido mlm ku memang xnyenyak la. Jam 4 pagi aku trasa sakit2 perutku.. rasanya mcm nk cirit-birit.. aku bangun n ulang alik ke toilet beberapa kali. Ade gak terberak, tp xcirit pun. Tp sakit nye x ilang pun.. Rasa sakit tu kejap dtg n kejap ilang.. Mcm sakit senggugut pun ade. Masa tu aku confuse, ade kah aku tgh mengalami contraction. Smpai pagi aku xtido sbb asyik sakit jer.. Bangun subuh tu, aku terus gosk baju my asben dulu sbb dia nk keje pagi.. After gosok baju my asben, rasa xlrt sgt dh nk gosok baju sendiri. Terus aku pikir xnak pegi keje. Aku terus ke dapur nak cuci pinggan mangkuk. Itu rutin aku tiap pagi, tp kaki ni rasa xmampu berdiri lak, rasa sakit perut tu lain mcm. lalu aku pun masuk semula bilik n tido balik. Then, aku bgtau my asben xnak pegi keje sbb sakit perut. My asben tanya if aku nak pegi hospital atau mungkin sakit nk beranak. Aku pun xtaula sakit nak beranak ke x. Hati ni masih menafikan yg aku dh nk beranak plus aku takut kena buat ve tu lg. Kalau yer pun nk beranak biarla terbuka luas dulu, baru pegi hospital. Nanti kang xpsl2 dorg suh blk lg.

Disebabkan my asben nak pegi keje, so dia anta aku ke umah tok pagi tu. Takut gak kalu duk umah sorg2 nnt sakit xde sape nk tgk. So, the whole day aku rehat kt umah tok jer. Mmg sakit contraction tu xilang2 pun. Lg bertambah sakit ade, tp aku masih leh gagah mkn, tido n mandi walaupun dlm kesakitan. aku dah mula berzikir doa nabi yunus. Maktok siap bg mkn buah nangka lg ptg tu. Mula xnk mkn sbb aku ni kan angin. Tp bila pikir lps branak lgsg xleh mkn, jd aku pn mkn jela.. haha.. Hati ni masih berat nak ke hospital, sbb aku rasa bukaan belum terbuka luas lg. Kalu pegi buat sakit hati jer coz sume doc n nurse situ memegang pada slogan 'anak 1st mmg lmbat'..

My asben blk keje kul 8 mlm. Sblm dia blk, dia call tanya nk mkn pe. Lalu aku jwb nk mkn Yong Tau Fu. Itula makanan terakhir ayng aku idamkan. Lps pickup aku kt umah tok, kami pn blk umah. Smpa umah dlm kul 9mlm gitu. Aku bgtau my asben yg aku still sakit2 perut. Bwk kete pn au xleh trasa gegar kuat sbb sakit. Smpai umah, my asben suh aku mkn dulu, masa tu mkn pn atas katil je, coz xlrt sgt. My asben mmg memberi layanan yg superb di saat aku dh makin sarat. Makan tu almost atas katil je dia hidang. Td tringin, then bila mkn xlalu plak nk mkn. Mkn sikit je pastu xlalu dah.

My asben call MIL suh dtg tgk aku samada aku ni sakit perut biase or sakit nk branak. Xlama lps tu adik ipar aku pn dtg antar my MIL. My MIL tanya aku sakit mcm mana. Aku bgtau la sakit yg kerap2 then ilang. Pastu my MIL buat keputusan suh kami ke hospital je sbb katanya aku mmg dah nk branak dah tu. Jadi, bergegas la kami ke hospital yg xjauh pn dr umah aku. Masa tu aku masih leh gagah jln lg. bila time sakit contraction tu ilang kejap, cpt2 aku trn dr kete n bejln naik ke wad bersalin utk buat CTG. Lbh kurg kul 10 gak ler aku kt hospital tu. Wah mmg ramai gak yang bersalin mlm tu. Makin lama sakit aku makin xtertahan, sampaikan aku ade gak tercirit kt toilet. Masa tu aku confuse adakah sakit yg melampau ini sbb cirit. Mula terbit rsasa sesal sbb mkn bukan2 pn ade. Masa buat CTG, dtg sorg HO aka doc pelatih ni nk buat ve kt aku. Nsb baik pompuan. Muda lg aku tgk.. Katanya baru 3cm.. Dahtu boleh plak dia tnya suh aku blk dulu, sbb anak 1st mayb lmbt lg. Adehhh.. Aku ckp, 'doktor, kalau saya blk, saya xkan dtg dah sbb saya dh xleh jln dah ni'.. itupun mujur aku masih leh berckp lg. Then, sorg nurse tu buat ve kt aku lg skali. Nurse tu ckp 4cm lak..disebabkan dia tgk aku skt yg tersgt2 mengerangnye, so dia suh tolak aku masuk labour room jer. de ke patut dorg suh my asben p beli mkn dulu. Ape kejadahnye aku nk mkn time sakit2 mcm tu. Dorg ingat aku sengaja buat2 sakit ke, xtauke sbnrnye aku dah tahan skt tu dh terlebih 12 jam dah.

Masuk jer labour room tu, entah bape lama la dorg biarkan aku saje sakit kat katil tu, kejap2 cek bukaan. Xde pn nurse yg sudi nk dtg urut2 blkg aku. Nurse shift mlm tu sume muka mcm celaka jer.. Masa buat CTG lg dia dh mrh aku suh buka kangkang kaki luas2 dia cek bukaan. Masa tu aku leh beckp lg, aku kata pada dia ' leh tak tlg angkatkan n tolak kaki saya, bukan xnak buka tp xleh nk tolak'... bengap kot.. masa time tgh sakit contraction tu mmg kite xleh nk gerak n buat apa2.. bile time sakit tu ilang keja, leh la kite bergerak2 sikit. itupun dgn sehabis kudrat yg kite gunakan.  doc yg sambut baby aku pompuan n dia pn same, asyik marah2 jer.. aghhhh benci kalu diingatkn blk sume staf mlm tu..

Dipendekkan cerita, masa bukaan aku dah 8cm, doc terus dtg utk pecahkan air ketuban aku.. then dibiarkan pula aku skt.. bila dh lama sgt n contraction makin kerap, doc pn dtg paksa aku kangkang nk suh aku push.. Aku cuba beberapa kalu push, tp still xberjaya. Disebabkan lama sgt n takut baby lemas, doc pn ambil keputusan utk vaccum jer anak aku kluar. Masa tu aku thn nafas kejap dlm 2-3 saat sbb takut muka anak bengkak masa dorg vaccum tu. After baby delivered, rasa lega sgt dh xrasa sakit lg.

n here he come to thw world my dear.....

Hayyan bin Mohd Rizal (2.4kg only)

0 comments:

Post a Comment

Komen Anda :

This blog is about my lifetime story..

My Love Life Tickers

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

My Baby Weight (Growth) :

  • 2.5 years : 12.2 kg
  • 1 year : 8.3 kg
  • 10 months : 7.7 kg
  • 8 months : 7 kg
  • 6 months : 6.4 kg
  • 5 months : 6.1 kg
  • 4 months :
  • 3 months :
  • 2 months :
  • 1 month : 3.4 kg
  • 20 Days :
  • 10 Days :
  • New Born : 2.4 kg

Followers

Ads 468x60px

Featured Posts